Sa gindim si construim impreuna viitorul ORASULUI NOSTRU !

Planificare si dezvoltare economica in domeniu
back



Iata opiniile cetatenilor despre subiectul propus!

Stimate Domnule Dan Tudor Jemna , Va multumim pentru vizitarea paginilor internet referitoare la viitoarea dezvoltare a orasului nostru si in aprecierile Dvs. Suntem deschisi si interesati in orice parteneriat durabil care poate produce accelerarea proceselor de modernizare si europenizare a comunitatii noastre . Va rugam sa ne transmiteti orice considerati util in acest sens. Ne-ar bucura sa primim si opinia Dvs. legata de Strategia de Dezvoltare Durabila_ Agenda Locala 21 in care Baia Mare este nominalizat ca si municipiu-pilot : http://www.baiamarecity.ro/al21/index.htm Cu deosebit respect, Echipa SPID Primaria Baia Mare Ref: Stimati Domni, Admir sincer initiativa paginilor Dvstra, din care razbate un foarte sanatos sentiment de mandrie locala si regionala! Ma gandesc ce minunat ar fi ca intr-o buna zi si mentalitatea anchilozata a administratiei iesene si a Moldovei in general, sa fie inlocuita printr-o deschidere de spirit asemanatoare. Mult succes in continuare si realizarea deplina a ambitioaselor proiecte ce va propulseaza direct in randul civilizatiei europene. Dan Tudor Jemna International Consulting Manager PS: Detin coordonatele unui cetatean francez capabil sa sprijine finantarea proiectelor romanesti pe langa structurile europene. In situatia in care va pot fi de folos, va stau la dispozitie! Dan Tudor Jemna Iasi, - Tuesday, February 05, 2002 at 21:49:56 (EET)
Serviciul Strategii, Planificare, Integrare, Dezvoltare <spid@baiamarecity.ro>
Primaria Baia Mare, - Sunday, February 24, 2002 at 19:43:23 (EET)
Stimati Domni, Admir sincer initiativa paginior Dvstra, din care razbate un foarte sanatos sentiment de mandrie locala si regionala! Ma gandesc ce minunat ar fi ca intr-o buna zi si mentalitatea anchilozata a administratiei iesene si a Moldovei in general, sa fie inlocuita printr-o deschidere de spirit asemanatoare. Mult succes in continuare si realizarea deplina a ambitioaselor proiecte ce va propulseaza direct in randul civilizatiei europene. Dan Tudor Jemna International Consulting Manager PS: Detin coordonatele unui cetatean francez capabil sa sprijine finantarea proiectelor romanesti pe langa structurile europene. In situatia in care va pot fi de folos, va stau la dispozitie!
Dan Tudor Jemna <danjemna@yahoo.fr>
Iasi, - Tuesday, February 05, 2002 at 21:49:56 (EET)
In perioada 25-26 noiembrie 1999 am participat la un Forum european la Strasbourg, unde s-au discutat principiile directoare privind amenajarea teritoriului european. Deoarece consider ca problemele abordate sunt de un deosebit interes, va prezint mai jos aceste principii. Avind in vedere ca, odata semnata Conventia de la Hanovra din anul 2000, principiile devin obligatorii pentru toate tarile europene si ca Uniunea Europeana este deosebit de interesata in a avea suportul opiniei publica, va rog sa va exprimati punctul de vedere asupra celor discutate. Forumul pentru amenajarea teritoriala durabila a continentului european pregateste documentele necesare Conferintei de la Hanovra din septembrie 2000. Conferinta de la Hanovra va fi ce-a de a 12-a conferinta a ministrilor responsabili cu amenajarea teritoriului regional (CEMAT), care vor avea misiunea de a adopta un document continând principiile directoare pentru amenajarea teritoriala durabila a continentului european. Acest document va furniza cadrul legal pentru introducerea unei politici europene comprehensive si coordonate privind amenajarea teritoriala durabila si care se va baza pe recunoasterea limitelor resurselor naturale si pe o abordare integrata a diferitelor politici sectoariale implicate in acest proces. Adunarea Parlamentara si Congresul Puterilor Regionale si Locale din Europa iau parte la aceste conferinte ale ministrilor de resort si îsi aduc întotdeauna contributia la discutiile acestora. Fiind constienti ca adoptarea “Principiilor directoare” au o imporanta semnificativa pentru amenajarea teritoriala a continentului european si dornici de a da acestor principii legitimitatea democratica necesara, Adunarea Parlamentara si Congresul Puterilor Regionale si Locale au dorit sa auda punctele de vedere ale reprezentantilor Parlamentelor nationale si autoritatilor regionale din tarile membre ale Consiliului Europei, puncte de vedere de care sa se tina seama la Conferinta de la Hanovra. La Forum au luat parte atât oficiali din tarile membre ale Consiliului Europei, însarcinati cu pregatirea de la Hanovra, cât si reprezentanti ai asociatiilor autoritatilor locale si regionale si ai organizatiilor neguvernamentale interesate de aceste probleme. Cele 4 sectiuni ale Forumului au tratat urmatoarele subiecte:  Principii directoare privind amenajarea teritoariala durabila a continentului european: o analiza politica generala  Planificarea Dezvoltarii Economice Regionale în relatie cu coridoarele de transport terestre si navale  Coridoare europene ecologice, itinerare culturale si retele informationale  Cazul particular al regiunilor montane: Proiectul cadru privind conventia asupra regiunilor montane. Din materialele prezentate de oficialii prezenti la Forum rezulta o serie de probleme care trebuie luate în considerare pentru amenajarea teritoriala durabila a continentului european si anume:  În ultimii 11 ani, Europa democratica a crescut de la 22 de tari la 41 de tari, noile membre provenind dintr-un sistem politic si social total diferit, ceea ce a accentuat deosebirile economice, sociale, culturale si de mediu dintre vestul si estul Europei. De aceea, Principiile directoare trebuie sa gaseasca solutii si strategii care sa transceada frontierele nationale si sa încurajeze coexistenta pasnica si durabila dintre tari si natiuni, ingrediente esentiale pentru stabilitatea democratica a întregii Europe.  Conferinta de la Hanovra trebuie sa defineasca clar strategia necesara coeziunii sociale în Europa si sa stabileasca cele mai potrivite reforme structurale în cadrul Consiliului Europei, inclusiv înfiintarea unui compartiment specializat pentru monitorizarea, compararea si rezolvarea chestiunilor legate de coeziunea sociala.  Una din cele mai incitante probleme cu care se va confrunta fiecare democratie în secolul 21 este aceea de a gasi noi forme de dezvoltare durabila, interactiva si echilibrata care sa puna accentul pe calitatea vietii si pe factorii sociali si de mediu, dar care sa mentina competitivitatea internationala a Europei. Principiile directoare vor trebui sa tina seama de toate nevoile societatii contemporane, fara a compromite însa drepturile fundamentale ale generatiilor viitoare.  Stabilirea si implementarea Principiilor directoare sunt o sarcina politica, scopul lor fiind: 1. Elaborarea unui cadru coerent si coordonat pentru obiective pe termen lung, aplicabil Europei în secolul 21 si care sa conduca la o dezvoltare mai durabila si mai echilibrata 2. Cautarea unor raspunsuri comune la problemele cu care se confrunta societatea contemporana, fara a afecta în vreun fel capacitatea generatiilor viitoare de a lua decizii autonome 3. Constientizarea mai profunda a dimensiunilor si complexitatii schimbariloe regionale 4. Încurajarea coexistentei pasnice si democratice între toate tarile si regiunile europene si luarea tuturor masurilor pentru reducerea progresiva a decalajelor de dezvoltare dintre ele  Principiile directoare nu vor fi impuse cu forta, ele se vor baza doar pe consens politic. De aceea, cetatenii tuturor tarilor trebuie implicati în procesul de dezvoltare europeana si facuti sa se simta responsabili de viitorul Europei.  Toate tarile si regiunile Europei trebuiesc integrate, acordându-se o atentie speciala nevoilor specifice Europei centrale si de est mai ales în ceea ce priveste sistemele de planificare si strategiile de dezvoltare a unei economii liberale.  Datorita pozitiei geografice unice, Europa de est poate deveni un centru al schimburilor comerciale si al cooperarii cu Asia. În acest context, dezvoltarea si organizarea retelelor de transport si energetice au o semnificatie deosebita.  Aparitia unor noi blocuri economice (Mercosur, NAFTA si ASEAN), cu o pondere crescânda în comertul cu Europa în contextul globalizarii economice, importanta oceanelor în cresterea competitivitatii transporturilor maritime si a legaturilor dintre regiunile costaliere transoceanice sau între statele cu acces la mare, ar trebui sa constituie tot atâtea elemente favorabile dezvoltarii economice durabile. Regiuni costaliere sau insule mai izolate trebuie sa beneficieze de avântul activitatilor de transport naval, inclusiv noile tehnologii maritime, de exploatarea resurselor marine si de cresterea turismului international. Europa trebuie sa faca mari eforturi si pentru a exploata potentialul bazinului mediteranean, dat fiind apropierea de Africa de Nord.  Turismul trebuie încurajat si sustinut, dar fara a pune în pericol echilibrul ecologic al întregului continent european.  Amernajarea teritoriului european trebuie sa tina seama de mostenirea culturala a fiecarei tari si regiuni, aceasta urmând a fi protejata si pusa cât mai mult în valoare. Formele moderne de dezvoltare sociala, economica si tehnologica vor fi destinate doar pentru a avea un efect benefic asupra infrastructurii regionale si locale, pentru a îmbunatati comunicarea ce permite coexistenta pasnica si pentru integrarea fertila a diverselor culturi europene.  Amenajarea teritoriala durabila a continentului european trebuie sa se bazeze pe dezvoltarea interregionala, de aceea se va pune un accent deosebit pe îmbunatatirea infrastructurii din zonele de frontiera si pe dezvoltarea oraselor mici si mijlocii. Cresterea economica va trebui sa aiba loc fara a afecta mediul înconjurator, de aceea amenajarea teritoriului se va baza pe noi criterii privind luarea deciziilor.  Politica de amenajare a teritoriului trebuie sa puna capat dezechilibrelor regionale, descurajând emigratia prin crearea de noi locuri de munca, îmbunatatind infrastructura si facând zonele defavorizate mai atractive pentru investitii în economia locala. De asemenea, trebuie depuse toate eforturile pentru a stopa emigrarea în Vest sau pe alte continente a persoanelor cu înalta calificare, politicile de amenajare a teritoriului si de management a terenurilor necesitând functionari publici bine pregatiti profesional. Acestia îsi pot aduce o contributie deosebita la aducerea sub aceeasi umbrela a ariilor de luare a deciziilor si a le face sa lucreze armonios împreuna.  Locuitorii din mediul rural vor trebui sa aiba acces la toate facilitatile si serviciile oferite de ariile urbane, de aceea îmbunatatirea legaturilor rutiere, sinergia economica si complementaritatea activitatilor, precum si încurajarea specializarii sunt factori de o extrema importanta.  Reteaua de transport a Uniunii Europene si Coridoarele paneuropene din Europa centrala si de est vor avea ca obiectiv prioritar asigurarea legaturilor dintre marile arii metropolitane, de aceea construirea de noi drumuri rapide si modernizarea celor necorespunzatoare sunt esentiale pentru o buna accesibilitate în orice loc din Europa. În acest context, trebuie luate cele mai adecvate masuri pentru a asigura legaturile adecvate dintre Europa de vest si Europa centrala si de est. Amenajarea teritoriului trebuie sa aiba neaparat în vedere si accesibilitatea la nivel regional, de aceea caile ferate, autostrazile sau soselele, porturile si aeroporturile vor trebui regândite pentru a asigura o mai buna legatura între orasele mici si mijlocii si zonele rurale, cu luarea în considerare a diverselor mijloace de transport.  Aparitia societatilor informatizate este cel mai semnificativ fenomen care remodeleaza societatea globala, de aceea amenajarea teritoriului trebuie sa aiba cu prioritate în vedere acele zone care au un acces limitat la informatie. În acest context, dezvoltarea sistemului de telecomunicatii este esential, iar tarifele practicate nu trebuie sa faca serviciile informatice prohibitive pentru majoritatea populatiei. Se va încuraja aparitia de parcuri tehnologice, de institutii de transfer a tehnologiei, de centre de cercetare si perfectionare si înfiintarea bancilor de date regionale, care le vor permite regiunilor defavorizate sa-si creeze legaturi economice cu economia globala.  Amenajarea teritoriului are un rol important în prevenirea distrugerii mediului înconjurator, distrugere ce poate fi cauzata de o coordonare inadecvata a politicilor sectoriale sau ca urmare a unor decizii locale gresite. Politica de amenajare a teritoriului trebuie sa acorde o atentie deosebita în alegerea practicilor agricole sau forestiere, sa încurajeze forme de transport nepoluante, sa creasca suprafata ariilor verzi din zonele urbane si sa le reabiliteze împrejurimile distruse de poluarea industriala.  Resursele naturale, care au un rol deosebit în echilibrul ecosistemelor, asupra atractivitatii regiunilor si calitatii vietii, trebuie protejate si atent puse în valoare. Politica de amenajare a teritoriului trebuie sa puna accentul pe gospodarirea resurselor de apa, protejându-le de poluarea produsa de utilizarea îngrasamintelor în agricultura, de sistemele de irigatii neadecvate sau de deversarea direct în mediu a apelor uzate si netratate. Transportul apei la distanta poate fi avut în vedere numai în cazul în care resursele locale sunt insuficiente, iar dezvoltarea retelei de apa potabila trebuie sa conduca automat la dezvoltarea sistemelor de canalizare si tratare a apei uzate.  Amenajarea teritoriului trebuie sa conduca la protejarea ariilor ecologice si la protejarea, gospodarirea cu atentie si îmbunatatirea peisajelor.  Mostenirea culturala este deosebit de atractiva pentru locuitori si turisti, aducându-si o contributie esentiala la dezvoltarea economica locala si la întarirea identitatii regionale. Conservarea integrata a mostenirii culturale, vazuta ca un proces evolutiv, trebuie sa aiba în vedere protejarea si mentinerea acesteia, dar trebuie sa raspunda si nevoilor societatii moderne. De aceea, managementul mostenirii culturale nu trebuie fie dominat doar de trecut, el trebuie sa priveasca si în viitor, stabilind armonia dintre arhitectura moderna si traditie în cadrul planurilor urbanistice. Totodata, trebuie conservate si monumentele din trecut ale unor grupuri etnice sau religioase, chiar daca aceste grupuri nu mai exista în prezent pe aceste teritorii.  Planurile de amenajare a teritoriului trebuie sa puna accentul pe utilizarea resurselor energetice regenerabile si pe sisteme de producere a energiei cât mai ecologice, având în vedere extinderea preconizata a retelelor de trasport energetic. În acest context, o atentie deosebita trebuie acordata viitoarelor conducte de transport gaz si titei dinspre Marea Caspica si Rusia de est.  Tinând seama de consumul energetic specific foarte mare ale fostelor economiii din Europa centrala si de est, trebuie acordata prioritate absoluta retehnologizarii ramurilor economice si centralelor producatoare. Pe termen lung, se va avea în vedere dezafectarea centralelor nucleare atât în Europa centrala si de est cât si în Europa de vest.  Pentru a diminua impactul negativ asupra mediului pe care îl poate avea cresterea turismului, se va acorda prioritate turismului de calitate, respectiv gasirea unor noi metode de a influenta si controla publicul, mai ales vizitatorii din zonele cu ecosisteme de valoare. Masuri pentru politici sectoriale: Ariile urbane  Controlul expansiunii urbane: limitarea tendintelor de suburbanizare, dezvoltarea de arii urbane mai compacte în jurul oraselor mici si mijlocii, cresterea calitatii vietii în ariile urbane, ceea ce include conservarea ecosistemelor existente si crearea de noi centuri de verdeata în jurul oraselor, dezvoltarea centrelor oraselor si municipiilor si crearea de suburbii adecvate  Integrarea cartierelor marginase din punct de vedere social si economic  Gospodarirea judicioasa a resurselor de apa, a energiei si a apelor uzate  Dezvoltarea eficienta a mijloacelor de transport, fara a afecta mediul, chiar limitând folosirea masinilor personale în anumite zone  Conservarea si punerea în valoare a mostenirii culturale Ariile rurale  Conservarea si îmbunatatirea resurselor endogene în vederea diversificarii bazei economice si mobilizarii populatiei locale  Încurajarea oraselor mici si mijlocii sa actioneze ca si furnizoare de servicii pentru ariile rurale din apropriere si ca amplasamente pentru crearea de întreprinderi mici si mijlocii  Cresterea accesibilitatii în ariile rurale  Îmbunatatirea conditiilor de viata din zonele rurale astfel încât acestea sa devina atractive pentru turisti, tineri si pensionari. Acest deziderat se poate realiza prin cresterea activitatilor în agricultura, exploatarea lemnului (cu protejarea mediului si a mostenirii culturale), eliminarea poluarii, realizarea unei infrastructuri adecvate si crearea de noi servicii.  Îmbunatatirea pietelor de desfacere pentru produsele agricole, forestiere si artizanale  Mentinerea aspectului zonelor rurale pentru a putea conserva si sprijini identitatea culturala a locuitorilor  Conservarea si dezvoltarea echilibrului natural, a potentialului recreational, a frumusetii naturale si a zonelor de interes stiintific  Încurajarea fermierilor si a forestierilor sa-si adapteze activitatea la conditiile locale, astfel încât sa contribuie la conservarea diversitatii biologice din zona; acolo unde nevoile fermierilor si forestierilor ar conduce la deteriorarea mediului, inclusiv a peisajului, se vor plati acestora compensatii banesti pentru a nu le diminua veniturile  Încurajarea crearii de locuri de munca de înalta calificare ca parte a procesului de diversificare a economiei  Stoparea migratiei din zonele rurale catre cele urbane, prin dezvoltarea de întreprinderi private în zonele rurale, precum si a turismului Regiunile montane Regiunile montane îndeplinesc functii ecologice, economice, sociale, culturale si agricole, având resurse naturale extinse. Trebuie dezvoltate politici adecvate care sa puna în valoare toate aceste resurse, cu protejarea corespunzatoare a mediului, astfel încât regiunile montane sa devina parte importanta a economiei si vietii sociale din zona. Dat fiind ca multe regiuni montane sunt situate în zone de frontiera, se va acorda atentie unor planuri de dezvoltare transfrontaliera, infrastructura fiind un element de baza în cooperarea regionala. Regiunile de coasta si insulele Regiunile de coasta reprezinta sisteme biologice, geofizice, peisagistice, economice si culturale foarte bogate. Ele ofera resurse comune atât pentru indivizi cât si pentru societate, de aceea trebuie conservate pentru generatiile prezente si viitoare. Regiunile de coasta europene sunt si centre importante pentru activitati economice si comerciale, locatii favorite pentru industrie si producerea de energie, punctul de plecare pentru exploatarea resurselor marine si arii de atractie deosebita pentru turisti. Deoarece atâtea activitatii desfasurate pe suprafete relativ înguste pot genera numeroase conflicte, o politica integrata de amenajare a teritoriului (uscat si mare) este esentiala. Un management integrat al regiunilor de coasta va putea furniza platforma necesara pentru armonizarea intereselor tuturor grupurilor interesate cu necesitatea protejarii mediului. În ceea ce priveste insulele, chiar daca accesibilitatea si resursele lor sunt limitate, migratia persoanelor din aceste zone poate fi stopata sau redusa prin crearea de noi locuri de munca si de noi servicii. Râurile si zonele aluvionare Bazinele râurilor si zonele aluvionare sunt caracterizate prin elemente naturale de mare valoare, cum ar fi cursurile de apa, mlastinile care reprezinta ecosisteme bogate si sensibile, peisaje de o deosebita frumusete, precum si prin elemente create de om: lucrari de regularizare, cariere, trafic fluvial, uzine, localitati riverane, facilitati de petrecere a timpului liber, sisteme de producere a energiei, inclusiv centrale hidroelectrice si nucleare. Conflictele dintre diversele activitati si cadrul natural pot fi reduce printr-o politica atenta de amenajare a teritoriului, ale carei caracteristici principale trebuie sa fie:  Protejarea ecosistemelor vulnerabile  Renaturalizarea mediului  Management atent al apei, acordând o atentie deosebita cantitatii acesteia legat de permeabilitatea solului, retentia, infiltrarea si rezistenta albiei râurilor  Limitarea expansiunii localitatilor în zonele valoroase ecologic sau cu risc de inundatii  Încurajarea cooperarii transfontaliere si internationale în domeniul economic si pentru a preveni inundatiile  Conceperea de programe pentru conservarea râurilor naturale si seminaturale care au componente naturale bine dezvoltate si care mai exista înca în Europa, mai ales în partea centrala si de est. Reabilitarea ariilor industriale Globalizarea economica a condus la rapida învechire a multor zone industriale, provocând declinul accelerat al regiunilor în cauza. Mai ales în Europa centrala si de est, multe zone cu traditie în industria grea sufera în prezent un colaps economic deosebit. Sarcina amenajarii teritoriului este aceea de a reabilita platformele industriale si de a promova diversificarea economica prin:  Regenerarea mediului poluat de activitatile industriale trecute  Crearea unui mediu atractiv pentru noi investitori  Reabilitarea oraselor si municipiilor din regiunile industriale, mai ales în ceea ce priveste serviciile, decontaminarea terenurilor si îmbunatatirea mediului urban  Dezvoltarea de centre care utilizeaza noile tehnologii  Îmbunatatirea accesibilitatii la informatie si dezvoltarea tehnologiilor informationale si de telecomunicatii  Organizarea cooperarii intreregionale si internationale pentru a reduce izolarea si a genera noi initiative pentru stimularea cresterii economice Regiunile de frontiera În timp ce Europa de vest a dezvoltat considerabil cooperarea transfrontaliera în domeniul amenajarii teritoriului, tarile din Europa centrala si de est au trait ani îndelungati cu frontierele închise, ceea ce a condus la marginalizarea regiunilor de frontiera. De aceea, o atentie deosebita va trebui acordata:  Dezvoltarii transfrontaliere a transportului, infrastructurii si telecomunicatiilor  Conservarea si folosirea judicioasa a resurselor comune, mai ales în cazul regiunilor de coasta sau montane, padurilor si luncilor  Asigurarea transfrontaliera de servicii publice si private  Realizare de planuri urbanistice coerente pentru asezarile umane transfrontaliere, mai ales acolo unde exista comunitati etnice  Combaterea poluarii transfrontaliere  Exploatarea în comun a resurselor Un rol deosebit trebuie sa-l joace managementul terenurilor, bazat pe urmatoarele principii:  Progresul economic si social trebuie sa respecte terenul si natura  Dreptul la natura este un drept fundamental, chiar daca nu are valoare economica  Terenul este o resursa limitata, de aceea el trebuie economisit si ocrotit, având o valoare de neînlocuit pentru ciclul natural si pentru nevoile umane de revitalizare Implementarea principiilor si masurilor de mai sus trebuie sa se faca având în vedere urmatoarele aspecte principale:  Coordonarea dintre amenajarea teritoriului continentului european si politicile regionale trebuie sa se extinda pe urmatoarele arii: dezvoltarea infrastructurii economice, inclusiv a retelelor de telecomunicatii, proiectarea si dezvoltarea de parcuri tehnologice, încurajând inovatia si retelele informationale, exploatarea atenta a resurselor regionale endogene, atragerea de noi investitori în zonele defavorizate sau în declin, ridicarea continua a calitatii fortei de munca, încurajarea serviciilor pentru afaceri, etc. Metodele de luare a deciziilor si criteriile avute în vedere trebuie îmbunatatite si armonizate, astfel încât evaluarea proiectelor sa tina seama de impactul lor economic si asupra mediului, incluzând efectele pe termen mediu si lung. Dezvoltarea economica durabila este posibila doar daca este sustinuta de masuri coerente si pertinente.  Planurile de dezvoltare pe teremen lung trebuie sa serveasca ca si cadru pentru deciziile locale, astfel încât se se evite incompatibilitatile si sa creasca sinergia. Planurile de amenajare a teritoriului pe termen lung si la scara ampla vor servi ca baza pentru masuri si proiecte locale, crescându-le eficienta si producând noi idei în ceea ce priveste dezvoltarea economica locala. Proiectele locale din Europa centrala si de est vor primi sprijinul organizatiilor internationale.  Cooperarea verticala dintre diferitele nivele administrative este esentiala. Autoritatile locale si regionale trebuie sa-si adapteze deciziilor si planurile la masurile stabilite la nivel mai înalt, iar autoritatile nationale trebuie sa-si bazeze planurile si proiectele pe nevoile locale si pe sugestiile venite din teritoriu. Totodata, este esential sa fie recunoscut dreptul autoritatilor locale si regionale de a-si dezvolta planuri proprii de amenajare a teritoriului, aceste autoritati jucând un rol cheie în proiectarea si implementarea politicilor de amenajare a teritoriului. Ca o consecinta, ele trebuie sa se bucure de descentralizarea deciziilor si responsabilitatilor.  Cooperarea pe orizontala este esentiala, politicile economice, financiare si sociale formând un tot coerent. De aceea, amenajarea teritoriului trebuie sa devina parte integranta a vietii economice si sociale.  Societatea civila trebuie sa devina participant efectiv în procesul de amenajare a teritoriului, întrucât coezounea sociala si abordarea problemelor de jos în sus sunt foarte importante pentru succesul initiativelor locale si regionale si creaza un cadru dinamic pentru investitorii si agentii economici straini. Cei responsabili cu dezvoltarea regionala si locala trebuie sa utilizeze noi mijloace interactice de communicate astfel încât participarea societatii civile în luarea deciziilor sa devina mai atractiva, permanenta si rapida  Atragerea investitiilor private este absolut necesara pentru dezvoltarea economica locala, autoritatile publice având obligatia de a crea toate conditiile pentru investitori atunci când investitiile propuse de acestia corespund întrutotul nevoilor publice. Parteneriatul sector public-sector privat trebuie sa functioneze cât mai eficient, mai ales în domeniul serviciilor (furnizarea apei, telecomunicatii, transport, educatie si aletele), întrucât capitalul privat suplineste lipsa de resurse financiare publice. Cheia succesului în acest tip de cooperare o constituie o administratie publica eficienta, capabila sa stabileasca un cadru clar de armonizare a intersesului public cu cel privat, sa supravegheze corespunzator implementarea proiectelor si sa stabileasca reguli procedurale clare si egale pentru toti.  Integrarea marilor regiuni europene va tine seama de toate ariile urbane, astfel încât nici una sa nu ramâna izolata si toate sa beneficieze de cresterea economica prognozata. Cooperarea se va produce pe baza Principiilor directoare, cu accent deosebit pe intensificarea cooperarii transnationale si transfrontaliere.  Initiativele regionale vor avea un rol deosebit în dezvoltarea continentului european, Europa centrala si de est urmând a fi asistata tehnic si financiar de catre Uniunea Europeana. Se va acorda prioritate transporturilor, coridoarelor ecologice si culturale si retelelor tehnologice informationale.  Regiunile montane vor face obiectul unei conventii separate.
Bolma Grazziella <grazzy@cjmm.multinet.ro>
Baia Mare, - Tuesday, December 07, 1999 at 13:23:58 (EET)