Sa gindim si construim impreuna viitorul ORASULUI NOSTRU !

Baia Mare 2000+ back to Oras Ideal



Istoric si perspective BM3

Conceperea si implementarea unor magistrale comunicationale moderne in Baia Mare au ca si punct de referinta documentata anul 1994, cind odata cu lansarea primului Centru de Dezvoltare din Maramures:

CDIMM-Centrul de Dezvoltare a Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Primaria Baia Mare a initiat si organizat un prim simpozion

"Dezvoltare comunitara prin initiativa si comunicare"

Cu aceasta ocazie, in contextul prezentarii unor directii strategice Techno, a fost prezentat si un material abordind principial problematica unei retele metropolitane informatice municipale pentru transmisii de date in diverse formate electronice .

Ideile promovate in acest prim proiect sunt si in anul 2001 de actualitate, evolutia tehnologica din anii 1994-2000 aducind insa alte noi elemente ale problemelor formulate si alte alternative de rezolvare a acestora.

In luna mai 2001 se va organiza a 5-a editie a simpozionului "Dezvoltare comunitara prin initiativa si comunicare" simultan cu prima editie a

Zilelor Europei la Baia Mare " EuroDays2001" 7-9 mai

ocazie cu care participantii de la editiile precedente vor prezenta evolutii ale proiectului initial, situatia actuala si principalele proiecte aferente aflate in curs de implementare in anul 2001, la toate nivelele standardelor OSI (nivel 1- fizic, nivel 7 aplicatii), printre care :

  • CityNET= retea urbana de comunicatii de mare viteza in tehologie wireless (radiofrecventa), proiect realizat cu asistenta financiara a Guvernului Romaniei;
  • W@N Baia Mare =retea urbana de comunicatii multimedia, prin tehnologie FDD (fibra optica), in fundamentare tehnica in echipa extinsa Primarie-TechnoNET ;
  • 3NET= magistrala urbana pentru interconectarea bazelor de date a Primariei Baia Mare si a serviciilor urbane descentralizate : Vital, Impozite&taxe, Sere, in fundamentare tehnica cu partenerii TechnoNET, Automatic Grup sa, ELCO sa.
    (www.training.multinet.ro, www.automaticgrup.ro, www.elcobm.ro)

Odata cu implementarea acestor 3 proiecte cu obiective strategice de tip extranet si cu finalizarea retelei interne_intranet a Primariei, perioada 1994-2000 in care, dat fiind constringerile legate de inexistenta autonomiei locale generatoare de intirzieri in implementarea proiectelor, poate fi recuperata in scurt timp (1-2 ani) .
In anul 2002 in BaiaMare pe o prognoza optimista, exista create premizele punerii in functiune a elementelor de baza-infrastructura it, pentru a fi putea fi considerat un oras cu o retea digitala metropolitana, componenta de baza a viitoarei :

PLATFORME DIGITALE URBANE
BaiaMare Digital City2002

In perspectiva fundamentarii si obtinerii finantarii in termen scurt a proiectelor it:

Se poate afirma-optimist- ca Baia Mare nu a ratat revolutia tehnologica-informatica de la cumpana mileniilor 2&3.

Ce va cistiga comunitatea baimareana prin implementarea ideilor "high tech" in proiecte concrete ?

  • comunicare directa cu membrii-institutionali si individuali
  • colaborarea eficienta si eficace cu membrii comunitatii
  • introducerea accelerata a tehnologiilor moderne in procesele comunitare fundamentale cu prioritate in administratie, educatie-comunitara continua si in dezvoltarea relationala
  • parteneriala cu cetatenii, mass-media si societatea civila
  • coordonare a unor actiuni si proiecte comunitare astfel incit sa se realizeze sinergii comunitare pentru

DEZVOLTAREA DURABILA
@ COMUNITATII din BAIA MARE !

Document(e) de referinta :

1994_ Extras din
"Proiect de informatizare municipal : Baia Mare-Networking "

Simpozion "Dezvoltare comunitara prin comunicare "
Editia 1- Primaria Baia Mare&CDIMM Maramures, 1994

  1. Justificarea abordarii unitare a problemei informatizarii
  2. Stadiul actual al folosirii sistemelor de calcul
  3. Sisteme informatice bazate pe retele de calculatoare- O necesitate !
  4. Retele de calculatoare si informatizarea municipala

Cap.4. Retele de calculatoare si informatizarea municipala
Proiectul de informatizare municipla ar permite dezvoltarea unei structuri distribuite pe intreaga suprafata a municipiului, avind ca si finalitate posibilitatea interconectarii retelelor de calculatoare ale diverselor organizatii interesate.
Informatiile publice vor putea fi accesate fara restrictie de catre orice abonat care are la dispozitie un calculator si un dispozitiv adecvat, iar celelalte categorii de informatii vor putea fi protejate pe baza de coduri de acces si parole.
Abonatii vor avea la dipozitie un sistem flexibil care va putea fi configurat dinamic in functie de necesitatile imediate si care in afara de datele vehiculate de retelele de calculatoare va constitui suport pentru canale TV, canale de sunet(voce) si convorbiri telefonice.
Consideram ca acest proiect are sanse de realizare numai cu concursul organizatiilor si societatilor comerciale interesate . Deoarece este un proiect complex, trebuie parcurse obligatoriu urmatoarele etape :

Etapa 1
Instruirea managerilor in abordarea problemelor de conducere bazate pe folosirea tehnicii de calcul, transmisii de date, prin cursuri de initiere (dpdv. Utilizare Manageriala)
Dupa aceasta faza se va forma un corp de manageri capabili sa:

  • Defineasca rolul retelei de calculatoare in structura organizatiei, astfel incit solutia aleasa sa corespunda cerintelor structurale;
  • Identifice solutia hardware si software cea mai potrivita ;
  • Puna in practica solutia aleasa astfel incit sistemul sa raspunda necesitatilor.

Creerea unui corp puternic de specialisti in cadrul fiecarei organizatii care sa fie capabil sa exploateze si intretina un sistem informatic puternic, caracterizat prin dinamism si flexibilitate .

Etapa 2
Creerea sistemelor informatice proprii fiecarei organizatii/structuri, in urma unor analize detaliate :

  • Se va decide marimea, structura si particularitatile acestui sistem si se va identifica solutia hardware si sofwate cea mai potrivita
  • Se va decide in ce masura partile deja in exploatare ale acestui sistem pot fi integrate sau nu in structura sistemului informatic global
  • Vor fi luate in considerare si posibilitatile ulterioare de dezvoltare a sistemelor de comunicatii
  • Institutiile care lucreaza intens cu publicul vor da atentie sporita integrarii tehnicii de calcul in aceste activitati, facind prin acesta si o educare a publicului larg.

Modalitati :

  • automatizarea casieriilor
  • automatizarea punctelor de informare astfel incit orice informatie solicitata sa poata fi oferita cu rapiditate de catre un operator, sau obtinuta direct de catre solicitant prin intermediul unor dispozitive speciale de intrare-iesire (touch screen)
  • aplicatiile care vor beneficia de interconectare-networking vor fi dezvoltate dupa aceleasi reguli de catre toate institutiile interesate (standarde de calitate).

Etapa 3
Se va proba interconectarea, fie prin linii telefonice (dedicate sau comutate) fie prin tronsoane mici de cablu intre doua sau mai multe institutii interesate, sau prin alte suporturi media- de conectare (aer, fibra optica, radio) in functie de cazuistica .

  • Interconectarea va incepe unde este cazul (prioritatea), cu realizarea de retele locale in cadrul organizatiei.
  • Interconectarea la distanta va permite functionarea calculatoarelor aflate la distanta in regim de lucru host-remote, sau in scopul transmisiei de date cu prelucrare ulterioara.
  • Institutiile vor dezvolta sisteme de acces la anumite date prin intermediul liniilor telefonice, exemplu : banci-clienti, primarie-societati publice si/sau comerciale ;
  • Introducerea postei electronice e-mail, cu posibilitati de transmitere si receptionare imediata a mesajelor, din orice locatie, cu posibilitati de conectare cu sistem similare care sunt disponibile in toata lumea . Sistemul este deosebit de util pentru managerii care calatoresc in scop de afaceri si doresc in orice moment sa aiba acces la corespondenta primita la oficiul(sediul) central.

Etapa 4
Schita viitoarei coloane vertebrale a magistralei de date, impreuna cu definitivarea solutiilor tehnice.
Aceasta etapa presupune :

  • colectarea de informatii despre necesitatea interconectarii, prin analiza raspunsurilor primite de la institutiile si societatile comerciale interesate (analiza de nevoi);
  • definitivarea solutiei tehnice, prin utilizarea alternativelor : fibra optica, cablu UTP sau coaxial, radio.

Sistemul va permite distribuirea unor programe speciale TV, radio, teletext, unor abonati care se vor cupla unidirectional, receptia informatiilor fiind posibila cu aparate TV obisnuite, sau bidirectional pentru posesorii tehnologiilor necesare (calculatoare-multimedia).

Etapa 5
Fundamentarea proiectului tehnic
Setarea prioritatilor
Colectarea/alocarea fondurilor necesare si demararea implementarii proiectului.

Mai_1994,Ing. Octavian Cosma, tech@multinet.ro,Ing. Petre Mitru, petre@multinet.ro

e_Referinte2001:

www.castanet.ro
www.castanet.mmnet.ro
www.mmnet.ro
www.cdimm.org
www.technocad.ro
www.training.multinet.ro
www.ccd.multinet.ro
www.lynet.ro
www.multinet.ro
www.baiamarecity.ro/buget/buget.htm

Informatii suplimentare :

nata@baiamarecity.ro
spid@baiamarecity.ro
mediu@baiamarecity.ro